close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

איך הרכב החשמלי תורם לסביבה

מערכת שורשט אייר, תשפג30/04/2023

רכבים חשמליים הולכים ומציפים את הכבישים גם בישראל ונראה כי חיסכון בדלק לצרכן הוא לא הסיבה היחידה, יש עוד גורם משמעותי ביותר - איכות הסביבה

תגיות:
צילום: shutterstock

הרכב החשמלי והשוק שלו עברו גלגולים רבים בעולם וכל עשור לקח את ההגה לכיוון קצת אחר אבל משנות ה-90 נראה שהכיוון הוא כלפי מעלה, והתחזיות מראות שכך גם זה ימשך. לפי משרד האנרגיה האמריקאי ישנן כיום מעל ל-3 מיליון רכבים חשמליים על הכביש בארצות הברית ועד שנת 2050 רכבים חשמליים יתפסו כ-60% מכלל הרכבים בארה"ב. גם בארץ, הביקוש ממשיך לעלות ורשימות ההמתנה להזמנת רכב חשמלי רק ממשיכות להתארך על אף אינספור הדגמים החדשים שמגיעים אלינו כל הזמן. אז מאין נובע הביקוש וההייפ הנרחב? כפי שניתן להבין, היתרונות הסביבתיים והכלכליים

צילום: shutterstock
העצומים.

היתרון הכלכלי
עם החסכון האדיר ממנו נהנים בעלי רכבים חשמליים אי אפשר להתווכח. לפי 'מעריב' בעלים של רכבים חשמליים חוסכים לפחות 500 שקלים בחודש ומי שנוסע מעל המרחק השנתי הממוצע של 18 אלף קילומטרים יכול להגיע לחיסכון של עד 1000 שקלים בחודש, כלומר – מעל 10,000 ₪ בשנה בדלק והוצאות תחזוקה שוטפות. גם במחירי הרכבים עצמם נוכל לראות הבדלים - למרות שהמחיר הזול ביותר על רכב משפחתי רגיל לדוגמא יהיה נמוך ממקבילתו החשמלית, אם נעלה קצת בתקציב על רכב חשמלי נקבל תמורה גדולה יותר מאשר בגרסה עם מנוע בנזין. החיסכון השנתי הבלתי מבוטל הזה הוא כנראה מה שמושך נהגים רבים כל כך לעבור לרכב חשמלי, אך כפי שציינו, מעבר לצמצום בהוצאות יש גם תמורה גדולה לאיכות הסביבה.

היתרון הסביבתי
עם חומרי המחקר שנכתבו על השפעת רכבים חשמליים על הסביבה אפשר כנראה למלא כבר ספרייה שלמה ודעות ומסקנות שונות ממשיכות להיבדק כל הזמן. עם זאת, כיום ניתן לומר שהמעבר לרכבים שלא מונעים על דלק מטיב עם הסביבה ויפחית את זיהום האוויר משמעותית בטווח הארוך, במיוחד בערים ובמטרופוליטניים ובסופו של דבר ישפיע על הכדור כולו. לצד זאת, שיפור איכות האוויר בערים כיום (ובעתיד) כבר מתחיל להיות מורגש וככל שיהיו פחות רכבים שפולטים אדי דלק רעילים, כך נרגיש את השיפור יותר. נסו רק לדמיין את עצמכם מתהלכים בעיר שכולה רכבים חשמליים, השקט והאוויר הנקי ישרו שלווה שעליה לא נהיה מוכנים לוותר. הדיון העיקרי לגבי העדיפות של רכבים חשמליים על רגילים בנושא הזיהום נוגע בעניין הפקת החשמל מול הפקת הדלק ובמשך עשורים רבים היו שטענו שעצם הפקת החשמל שתידרש להספיק לכל הרכבים החשמליים על הכביש תהיה בסופו של דבר מזהמת יותר אבל היום, טענות אלו נחלשות מאוד אל מול הטכנולוגיה המתקדמת בתחום הפקת אנרגיה ירוקה (סולרית) ומחזור סוללות הרכבים שסיימו את חייהם. כאשר בוחנים מקרוב את המשוואה של כל הפרמטרים כיום, רכבים חשמליים כבר מזהמים פחות וככל שיוקצו עוד משאבים וזמן לפיתוח כך תשתפר הטכנולוגיה ויפחת הזיהום.

תוכנית ממשלתית להצלת ישראל מאנרגיה מזהמת
כחלק מתוכנית רחבה ביותר של הממשלה למזער זיהום ונזק סביבתי עד שנת 2030 נוכל לראות הנגשה משמעותית ביותר של שימוש ברכבים חשמליים לקהל הרחב. על פי האתר ‘geektime’ שגם פרסם מספר מאמרים על היתרונות שבמעבר לרכבים חשמליים, הממשלה תשאיר את המכס הנמוך בהרבה על רכבים חשמליים גם בשנים הקרובות. על ייבוא של רכב רגיל משלמים כ- 60% מכס ועל חשמלי 10% בלבד וזה הבדל משמעותי ביותר. גם תחנות הטענה חדשות ורבות יפרשו ברחבי המדינה מכיוון שיזכו לתנאי הקמה ותחזוקה נוחים יותר בעקבות התוכנית הממשלתית ובעתיד, התוכנית מדברת על כך שאפילו כל צי הרכבים של הממשלה יוחלף לחשמלי עד סוף שנת 2023.

לסיכום
היתרונות של רכב חשמלי ממשיכים להצטבר וכבר קשה מאוד לערער על כך שהוא פשוט עדיף יותר לצרכן, לאיכות החיים ולכדור הארץ. גם אם עדיין לא כל אחד ואחת השתכנעו שרכב חשמלי הוא הפתרון האידאלי, נראה שעתידם של הספקנים להשתכנע, ובסופו של דבר בעתיד הקרוב, רוב הנהגים ימצאו את עצמם נוהגים ברכב חשמלי ומתחשבים בסביבה.  

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה